woensdag 20 april 2011

1,2,3 SmockJurk / 1,2,3 SmockDress











Snel en makkelijk!

Neem een lap
2 tot 2 1/2 keer zo breed als de gewenste borstomvang
Stik met een recht steek een lijn
die gebruik je als referentie
dun elastiek op je spoel, gewoon garen als bovendraad
Stik met een rechte streek een voetje van de referentielijn
Stik een volgende lijn, voetje van je smocklijn
trek terwijl je stikt de stof recht
en zo een lijntje of zes

Zigzag de zijkanten, vouw je lap dubbel
en stik de zijkanten aan elkaar vast

Leg eventueel een zoom in de onderkant en bovenkant
(ik deed het niet en liet de bovenkant ruw
voor de zoom stikte ik enkel een rechte steek
een voetje van de onderkant

Schouderbandjes of lintjes er aan
en
Klaar voor een zonnige middag in de tuin
een strandwandeling
of een terrasje



Elvis hangt alvast de nieuw ingeslagen
lappen stof te drogen
We zijn nog niet uitgesmockt!

26 opmerkingen:

Paul, Esther, Saskia én Hessel zei

Goed plan, en ik maar mieren om de zoom aan de bovenkant mooi recht te krijgen, dat wordt voortaan een knipje met de kartelschaar :)

Ik heb een voorliefde voor smocken met ruitjes, dat stikt zo lekker weg.

silly old suitcase zei

wat een plaatje...(dochter én jurk)
de stof met ananassen, kreeften en bloemen is héél leuk!

ga zo door!

MondaysMilk zei

Smocken is leuk! En wat een mooie stof zeg, die met de kreeften! De stof van het jurkje doet me denken aan de nani IRO's die heel binnenkort in mijn winkeltje komen :-) Lekker trouwens dat je zo creatief zwanger bent, kan alleen maar moois uit komen lijkt me! Geniet!

Anki zei

Wat een prachtige Brigitte Bardot-jurk! :)

Danielle zei

Leuk! Heb al een hele tijd in de planning te gaan smocken (nooit gedaan), maar dit lijkt me een duidelijke uitleg! En wat een leuk jurkje zeg!

Veterinaire Agenda - Hiskia zei

zal ik dan toch eens proberen om die oude singer een slinger te geven? ;-)

Sigrid zei

leuk hè dat smocken :-)
Ik ben ook druk bezig (had vorige week ook een tutorial op m'n blog;-)
Alleen stik ik eerst de zijnaden en dan naai ik pas met elastiek, zelf vind ik dat handiger.
Mooie lap stof hangt er te drogen, daar kunnen nog veel jurkjes uit gemaakt worden!
Succes!

Daan zei

@ Sigrid superleuk!
ik las je uitleg op A en K en had vandaag naailes, dus ik moest het proberen :-)

Daan zei

Ik vond de stof met de ananassen, kreeften enzo bij Ikea, ik geloof zelfs voor 3 euro/m, geweldig uitprobeermateriaal!

en dan aan de mooie Nani Iro's van Mondays Milk!
Ik kan niet wachten tot ik weer in zulke jurkjes pas :-)

Sigrid zei

goede reden om weer eens naar de ikea te gaan
want ik ga nog wel even door met smocken en Daanbroeken maken!

Sigrid zei

goede reden om weer eens naar de ikea te gaan
want ik ga nog wel even door met smocken en Daanbroeken maken!

Marit zei

Ooh, cool! Nu ga ik het ook echt proberen hoor... Ik zet in op een combi van de smockjurk en de daanbroek: een smockjumpsuit. (Maar de kans bestaat dat 't onderweg iets anders wordt ;)).

elianne zei

wow dat ziet er super uit. Heb ruzie emt mijn lockmachine die gelijk de zin om te naaien mee nam, maar dit wakkert het weer aan.

Elly zei

supergave lapjes , worden supergave jurken heerlijk !!!!

Puur Arnika zei

wat een leuk jurkje, en mooie foto's weer!

Saskia zei

Wat een top-jurk! Ideaal voor den beginnende naaister!
Staat Elvis echt goed!
xoxox

Linda zei

Mooi! De leuke lappen stof aan de lijn zullen denk ik ook echt mooie zomerjurken worden. Prachtige stoffen, mooie Elvis en fijne foto's!

maartjemaakt zei

Heerlijk die smockjurkjes. Heb er vorige week een voor dochter gemaakt en zal zeker niet de laatste zijn.

Unknown zei

Ben gek op smock;)

Maia zei

Magical photos! Your styling is gorgeous!

Pien zei

Knap werk Daan! Kan ik mijn maat opgeven??
Ik had ze vroeger met de banden gekruist op de rug.

Afke zei

Oh, wat leuk, weer een nieuwe uitdaging! Ik volg je al even en ben inmiddels aangestoken door de broekenkoorts, wat een geweldig idee dat dat zo makkelijk kan. Mijn zoon is erg trots op zijn 2 kabouterbroeken en er komen vast meer!! Nu dit jurkje voor de meisjes... ben benieuwd of dat ook lukt!
xx Afke

Greetje zei

Elvis, je moeder heeft zichzelf weer overtroffen :)

Tineke zei

Ha dat stofje heb ik ook voor een smockjurkje voor Jip! Alleen nog even tijd vinden, waar had ik dat toch gelaten?

Liefs 10

Daan zei

He lieve 10!

Ik heb aan de binnenkant een onderrokgemaakt van dezelfde stof omdat het anders wel iets te doorzichtig was.

en ja, die tijd, als jij het vindt, geef je het dan even door ;-)

Marjolijn zei

Oehhhh yay! Smock je Rot! Lekker zeg, Elvis je bent MOOIIIII!

Kus voor jullie X