maandag 4 april 2011

Plof Broek Tutorial & DIY GiveAway











Een supermakkelijke manier om snel een leuke plofbroek te naaien.
Ik gebruikte dekbedhoezen en een gordijn.
Als je geen plof wilt. leg je een zoom in de pijpen en laat je het elastiek achterwege.
Echt een leuk beginnende naaiersproject.

1. Zoek in de kast een broek. Vouw de broek tot 1 pijp en leg op patroonpapier

2. Teken rondom de broek je patroon en knip je patroon uit



3. Vouw je stof dubbel (en let op de print, zorg dat het leuk uitkomt). Leg het patroon met de rechte zijde langs de stofvouw.

4. Knip uit met een ongeveer 1 centimeter naadtoeslag

Stap 1-4 nog eens herhalen voor de tweede pijp

Je patroondelen omzoomen met een zigzagsteek.



5. Vouw open en leg de delen op elkaar, de goede kanten op elkaar. Je ziet dus de binnenkant van stof terwijl je werkt. Speld het kruis af, dat is de omgekeerde J-vorm die je nu aan beide kanten ziet.

6. Naai met een rechte steek de omgekeerde J-vorm.



7. Vouw je broek open zodat er twee pijpen ontstaan. Naai de pijpen dicht en let op in het kruis even de naden openvouwen.

8. Vouw de broeksband om en vouw de naden open. Naai rondom dicht met een rechte steek maar laat een klein stukje open om het elastiek er door te trekken.



9. Leg zomen in de broekspijpen. Naai rondom dicht met een rechte steek en laat weer een klein stukje open om het elastiek door te rijgen.

10. Prik een veiligheidsspeld door je elastiek en trek elastiek door je broeksband en de pijpen. Knip af op juiste strakheid, leg een knoopje of stik uiteinden aan elkaar. Naai de kleine gaatjes dicht. Keer je broek om, Klaar!





GiveAway
Ik verloot twee DIY pakketjes

Pakket 1
Lentebroekstof (zoals de Lentebroek van Wolf) met patroon maat 92/98 (of teken zelf een patroon aan de hand van de tutorial, stof is voldoende tot maat 98)

Pakket 2 PaasHazenstof (rood met witte haasjes zoals Rover's broek) met patroon 110/116 (of teken zelf een patroon aan de hand van de tutorial, stof is voldoende tot maat 116)

Laat een reactie achter met daarin of je meedoet voor pakketje 1 of 2.
en als je het leuk vindt; volg mijn blog, twitter, facebook, de GiveAway :-) of vermeld op je blog ... ♡
Zorg in ieder geval dat ik je terug kan vinden als je hebt gewonnen.

Maandag 18 april trek ik de winnaar!

54 opmerkingen:

silly old suitcase zei

ik doe mee hoor!, en ga voor pakket nummer twee,leuk!

fijne zondag nog.

Kreatita T zei

Wat een leuke broekjes,
Ik doe ook graag mee met de give-away, en dan voor pakketje nr 1 :)

Kreatita T zei

Wat een leuke broekjes,
Ik doe ook graag mee met de give-away, en dan voor pakketje nr 1 :)

Karen. zei

Joepie, joepie, joepie! Ik doe graag mee met pakketje 2. Merci!

Tine zei

Ik heb zo ook eens pyjamabroek gemaakt... en die zit geweldig!

(Ik doe natuurlijk niet mee aan je GiveAway, wegens gebrek aan zoon/dochter.)

Sandra zei

Leukleukleuk.
En ik doe graag mee met de give away en wel voor pakketje 1.

vicarno's mama zei

Hola, da's een prachtige give-away!!
Ik doe graag mee, voor pakketje nummer 1. Heb je mijn mailtje gehad?
Prettige zondag nog.

Greetje zei

Ik doe ook niet mee maar vind het prachtig wat je weggeeft.

Ciska zei

Ik doe ook graag mee voor nr1!!

Maia zei

These are gorgeous! Love the dragon!

Hanne zei

De paashazen, de paashazen. Het klinkt hier echt als nen echo. Mijn twee meisjes zijn er zot van.

wendela zei

ik doe mee voor nummer twee
neem jij dan de naaimasjien mee?

;)

Petra zei

prachtige broeken. Zijn mijn meiden even net te groot. Maar heb al gewonnen met de uitleg.

Onne zei

Pakket 1, voor dochterlief Sigrid! Leukleukleuk! Ik doe hele graag mee!

zei

Leuke (en makkelijk zittende broekjes) zijn altijd meegenomen!
En een patroon bij de giveaway is extra leuk!
Ik doe ook graag mee!
Ik doe mee voor pakketje 1 of 2 (heb een zoontje met maat 92 en eentje met maat 110-116 en het zijn twee heel leuke stofjes!)
Alvast bedankt voor de giveaway en de tutorial!

groetjes
(en nog veel succes met de zwangerschap!)

zei

Heb het ook even op mijn blogje geplaatst!
groetjes!

Sigrid zei

zo eenvoudig maar o zo leuk!
Ik doe graag mee met je super give away. En dan voor pakketje 1.

Celeste zei

OOOh ik doe mee.. en ik kan niet kiezen.. beiden is leuk..
De lente broek en de paashazenbroek en ik heb 2 kindjes in precies die maten.. jemig.. wat een keuze..poehee..
Ik zie mijn mannetje er wel in lopen (die geniet zo van dit soort broeken..) maar mijn grietje ook.. pff pieker pieker..

Puur Arnika zei

Super leuk! Ik wil wel graag meedoen voor de lente broek en dan moet ik zelf een patroon tekeken, want dat passen mijn kinders nie meer nie....

Linda zei

Whoepie, daar doe ik graag aan mee. Pakketje 2 lijkt me super leuk, dus die heeft mijn voorkeur. Dochter heeft maat 110/116 nu, dus dat moet passen me dunkt... Leuke giveaway Daan!

Liene zei

Ga ik zeker proberen!

Annemiek zei

Wat een toffe foto's van Rover in z'n paashaasbroek. Ik doe heel graag mee voor pakket 2.

Matty zei

JAAA!Pakket 1! Misschien is dit dat duwtje in de rug dat ik nodig heb...! En bovendien kan ik er lekker over doen, want ze heeft nu pas 50-56. Ik hoop het, ik hoop het, ik hoop het.

Kaylovesvintage zei

they are so cute..love the red fabric...guess we would need a Elvis size

M zei

Ik doe ook heel graag mee (pakket 1) LEUK..LEUK!!! :D

Karin zei

leuk!! wat een heerlijke broek, ik doe graag mee voor pakket nummer 2!

Gea zei

o wat leuk
ik doe graag mee voor pakket 2!!

likeschocolate zei

Super cute! Where are you finding the energy to do all this sewing. I am exhausted half of the day.

Elly zei

Helemaal leuk Daan deze giveaway , ik doe niet mee , maar vind het wel een supergave broeken show hoor ;-)

jipie zei

oohh tof
ik doe ook mee voor de paashazen

Nienke Weick zei

Ja, ja, ja: ik doe mee! Voor pakketje #1 schrijf ik me graag in.

Fijn zeg, zo'n lentebroek aan de benen!

maaike zei

Ja ik doe mee, echt geweldig, allebei! Ik ga voor pakket 1.
Groetjes, Maaike

maaike zei

En even geretweet én ben je gaan volgen!

Saskia zei

Leuk, leuk, leuk! Ik doe graag mee voor pakketje #1!
xoxox

eva zei

Jaaa, de reden om nu echt te gaan naaien, terwijl jongste kindje lekker slaapt(dank voor je felicitatie op facebook voor Romijn!) en doe graag mee voor pakketje 2! x Eva

Anoniem zei

Oooo, zo mooi! Pakketje 2 graag, voor onze Mus. Ik zie het al helemaar voor me met eieren zoeken!
Elsje F.

Anouk zei

JAAAAAA, bij gebrek aan tijd om er zelf in te duiken... Ik doe mee, pakket 1 astublieft! Leuk Daan!
xx Anouk.

ruimtevisser zei

Wauw, tof! Ik doe mee voor pakket één, de lentestof.

Succes nog met het krijgen van nummer 4!

k

sarah zei

Ohw, Daan...ik heb wel even moeten nadenken...
Want Ja! wij doen graag mee...maar 1 of 2...we hadden niet direct een goed idee!
Maar kiezen nu voluit voor nummer twee!
(en wat doet Rover leuke dingen voor de foto!)

liset zei

Geweldige plof broek!!!!!
(iedereen nog op z'n plek.. of willen er al kleine mensjes verhuizen??)

Nienke (Dromer) zei

kansje wagen? ja graag! en wel voor pakketje 1!

mama saartje zei

Oh, laat ik nu net een patroon nodig hebben voor broekjes maat 110! Ik wil dus graag mee mijn kans wagen voor pakketje 2!

taisa zei

I have that same Ikea dragon sheet in my stash, I never thought of making pants with it- I was thinking of a puppet theater, but I love the pants!

taisa zei

I have that same Ikea dragon sheet in my stash, I never thought of making pants with it- I was thinking of a puppet theater, but I love the pants!

sneksniltje zei

Superleuke give-away! Onze zoon is net 5 geworden en draagt volop maatje 110/116. Ik ding dus graag mee naar het tweede pakketje.
'n vrolijk groetje,
sneksniltje

Lila Lime zei

O leuk! Via via kom ik steeds weer op je blog, ik snap niet dat ik je nog niet ben gaan volgen. Bij dezen!
En omdat mijn 2e zoon pas zindelijk is heb ik veeeeel broekjes nodig in maat 92, dus doe ik mee voor pakketje 1.

de vliegjes zei

Oh die paashazen vind ik heerlijk, mijn zoontje (zo goed als 5 jaar) vast en zeker ook! Ik ga voor numero 2!

Jannie zei

Wat leuk, ik zie een bekend stofje voorbij komen! De draak doet het goed als broek.
Ik loot niet mee, het duurt nog heel lang voordat zoon 3 erin zou passen.

Sigrid zei

ook ik ben besmet met het plofbroekenvirus :-0
Wat een vrolijke boel wordt het toch van al die oude dekbedhoezen :-)

Jolan zei

Ohhww...
Ik wil wel graag mee doen!
Pakketje 2 dan wel, 1 is te klein.
Super!
Lieve actie van je!

Daan zei

@jolan, een jaar te laat ... ;-)

Daan zei

@jolan, een jaar te laat ... ;-)

Anoniem zei

Zo een rokje van Mme Zsazsa ligt uitgeknipt klaar voor Zon, nu voor Maantje een Daanbroek :)

Unknown zei

Jaaa, ik doe ook mee, met pakket nummer 1.
Wat mooie stoffen ook!!!!!